Till att börja med vill jag bara säga att jag är otroligt imponerad av roboten hittills. Den fungerar klockrent till 95%. Och de sista 5% kanske (läs borde) går att lösa med en uppdaterad firmware och app.
Det handlar om att klippningen avbryts helt om roboten av någon anledning stängs av medan den är igång och kör. Det finns ingen "återuppta klippning"-funktion. Detta var inget problem med vår gamla robot som bara studsande runt på chans. Men Dreame A1 kör systematiskt från början till slut. Den börjar alltså om från början om något händer som kräver att man startar om maskinen.
“Starta inte om den då!”
Så kan man ju tänka förstås. MEN här kommer exempel på fall där det inte funnits några val:
- Maskinen kör fast och börjar larma när man ska hjälpa den loss - kräver omstart
- En gång har det hänt att den åkt tillbaka till laddaren men inte startat laddningen - batteriet laddas ur och maskinen stängdes av
- Av någon anledning kunde jag ställa in schemat för olika zoner på olika dagar och tider. Det går inte längre sedan appen uppdaterades, men var en väldigt bra funktion. Kanske var den inte färdig för det fungerade inte så väl. Vi har en stor och en liten zon, varav den lilla var inställd att klippa klart på 1,5 timmar. Istället för som schemat var inställt så körde roboten den stora zonen under den korta tiden - och hann alltså inte klart. Där hade man velat kunna klicka i att den ska fortsätta tills den var klar, men det gick inte. Utan den hade behövt börja om från början.
Skapar onödigt slitage
Egentligen kan man leva med detta, om det inte vore för att det sliter i onödan på roboten. Att klippa samma område två gånger för att ett fel inträffade tar bara extra tid. Appen räknar ner tills det är dags för rengöring, byte av knivar osv. De beräkningarna kommer onödigt tidigt om roboten kör samma varv två gånger samma dag.
Vi har en dammsugare från Roborock hemma och den har aldrig haft problem med att kunna "återuppta" en städning. Hoppas att Dreame-utvecklarna kan lägga till den funktionen även hos A1.